lördag 22 september 2012

Kåt, glad och tacksam. Och lite müsli.

Karin tyckte att hon levde ett gott liv med sin man och två barn i villan på Lidingö. De hade hög standard, bra jobb, shyssta bilar, åt gott och drack fina viner, hade många vänner och åkte på spännande resor världen över. Då säger hennes man plötsligt att han vill skiljas.

Karin Isbergs bok "Nakendiscot - Eller hur jag överlevde skilsmässan och gick från känslomässigt korkad till kåt glad och tacksam" är en brutalt naken skildring av Karins reflektioner, upplevelser och insikter i och med hennes och makens separation.

I mitt inlägg Fan va vi har det bra! (det mest lästa inlägget faktiskt), berör jag lite hur yta och fasad kan hindra oss från att se det som är viktigt i livet. Hur man lurar sig själv när man inte är sann mot sig själv. Och så var det för Karin. För även om det var hennes man som droppade bomben, så var det början på Karins inre resa och ett stort nytt kliv i hennes personliga utveckling till ett mer sant liv. Närmare sig själv och närmare sina sinnen.

Du behöver inte fundera på skilsmässa för att läsa Karins bok.
Den ger en massa bra vinklar och frågeställningar på hur man vill leva sitt liv.
Vad man vill ha ut av ett förhållande. 

Det är lätt att man i ett förhållande väljer att vara ett offer (se Sharamas definition i mitt inlägg igår). Man tar inte ansvar utan VÄLJER att säga: "Usch var du luktar illa när du har rökt!" eller "Varför måste vi alltid titta på TV på kvällarna" istället för att VÄLJA att säga: "Jag vill gärna kyssas, men tycker inte att det är mysigt när du har rökt." eller "Jag skulle bli jätteglad om vi tog en kvällspromenad tillsammans." (hämtat från Karins bok.)

Karin avslutar boken med en rad budord. Jag skriver under på allihopa. Här kommer några utvalda:

  • Jag är ansvarig att leva mitt liv så som jag vill leva det.
  • Jag är ansvarig att identifiera och tillgodose mina behov.
  • Jag är ansvarig för att lösa mina problem och lära mig leva med dem jag inte kan lösa.
  • Jag är ansvarig för vem jag älskar och hur jag väljer att uttrycka min kärlek.
  • Jag är ansvarig för vad jag gör mot andra och vad jag låter andra göra mot mig.
  • Jag är beredd att vara öppen och sårbar inför dig, att låta dig se mig precis som jag är och låta dig komma riktigt nära.
  • Jag är beredd att ge mig hän till dig, till lusten, till livet. Att bejaka dig, mig, vår kärlek och alla underbara möjligheter som livet kommer att ge oss.
Här hittar du mer om Karin Isberg.


Nu till något helt annat. Müsli. Jag har fått flera frågor om kost efter inlägget "Jag vill ju bara se bra ut naken..." Vad äter jag till frukost t.ex. Jo, mycket ägg och bacon blir det. Varvat med turkisk yoghurt med müsli. Vad har man då i müslin när man ska undvika stärkelse och socker? Och gillar barnen müslin? Ja, barnen älskar müslin och här kommer receptet. Dock utan mått, för jag bara höftar.

Valnötter, mandlar, pumpakärnor, solrosfrön, linfrön, riven kokos och gojibär.
Mycket nötter och linfrön, lite mindre solros- och pumakärnor.
Smaksätt med nyttiga gojibär och eller kokos. Jag kör med båda.
 
Häll ingredienserna i en burk med marginal, vänd och skaka på burken.
Klart! Servera med turkisk yoghurt som har högre fetthalt än vanlig
yoghurt. Så har du mätta och glada barn fram till lunch.

Det krävs en stor poet för att få ihop de här två delarna i inlägget. Så jag har tagit hjälp av en av mina husgudar.

Per Gessle – Pratar Med Min Müsli (Hur Det Än Verkar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar