torsdag 26 juli 2012

Akta dig för energitjuvarna

Lilla D la handen över bröstet igår och beskrev för mig igår att hon kände sig ledsen i bröstet, fast hon inte var ledsen. Hur kan det vara så, mamma?

Kan du förnimma känslan av negativ energi, eller kanske kontrasten, när negativ energi släpper? Du har oroat dig för något och när det är över, när du tagit ett viktigt beslut i rätt riktning, släpper allt. Det finns många ordspråk för att illustrera fenomenet. Ett ok som faller från axlarna, t.ex. Det tycker jag illustrerar känslan ganska bra. Det är en rent kroppslig känsla av lätthet som infinner sig och man brukar få en insikt i hur mycket negativ energi det faktiskt har sugit. Oron, illa-till-mods-känslan, är en rent fysisk känsla av obehag. Du vet nog precis hur det känns när du frigör den negativa energin och kan sätta in depån på plussidan igen.

Det är lite så jag tycker man kan se det. Vi har en viss mängd energi och vi kan ha högt på plussidan eller på minussidan. Det rör ju på sig hela tiden. Men det fantastiska är att vi kan påverka hur vi ska ha det och därmed kan vi påverka hur vi mår och känner oss.

Även små saker som oroar, irriterar och stör oss, suger energi på den negativa sidan och ger en tyngd i kroppen och ett obehag. Och framför allt, snor poäng från pluskontot.

Ju mer vi irriterar oss, inte löser små konflikter, gnäller eller på annat sätt ökar på minuskontot, ju mindre positiv energi skapar vi. Du kan liksom inte ha högt på båda kontona samtidigt. Och så här är det: Inför varje enskild situation som du upplever under dagen, kan du göra ett val. Välja insättning på positiva eller negativa energikontot. När du ställs inför en situation där dina känslor skulle kunna påverkas negativt, någon säger något elakt till dig, kan du välja om du vill fylla på minuskontot eller om du inte tänker låta dig påverkas negativt. Dvs, helt enkelt vägra sno poäng från pluskontot.

På samma sätt kan du faktiskt välja när någon säger något snällt åt dig. Dvs du kan låta bli att säga "Tack, vad roligt att du tycker det" och boosta ditt pluskonto och istället säga "Äsch, det var inte särskilt bra..." och fylla på minuskontot vid en given chans att sätta in på plus. Låt bli, det är jättedumt!

Ibland blir jag verkligt fascinerad av att det faktiskt verkar som om vissa personer aktivt väljer att sätta in på minuskontot, i varje enskilt val. Det är ledsamt. Och har ni märkt, de här är dem som hela tiden försöker få dig att fylla på ditt eget minuskonto. Låt dig inte luras!

Så här kan du känna igen dem:

1. De tycker en massa negativa saker om andra. Och framför allt, de har en iver dela detta med dig.

2. De blir arga, förnärmade och kränkta så fort de har chansen. Det finns massor av bra chanser och de tar girigt för sig.

3. De slår ifrån sig alla positiva kommentarer, beröm, bekräftelse. Men fiskar ändå efter mer. De vill ha och ha av din positiva energi, men lägger in det på minuskontot. Varning, varning, det påverkar även ditt minuskonto.

4. De är Jantelagens stolta ambassadörer. Riktiga paragrafryttare som håller fanan högt. (Punkt 1-3 ingår så klart i Jantelagen.) Hua!

Usch, nu känns det riktigt negativt. Hur kan vi då göra för att inte påverkas av de här energitjuvarna? Jo, det är faktiskt jättelätt. Om vi är medvetna om att vi i varje enskild situation kan välja, det är vårt val, om vi vill låta minuskontot eller pluskontot påverkas. Så kan vi helt enkelt välja att inte sätta in på minuskontot, välja att inte sno poäng från vårt värdefulla pluskonto.

Men ååhh, lätt att säga, tänker du kanske. Ok, börja med motivationen. Vill du känna dig lätt, pigg, glad med ett välbehag i kroppen? Ok, alla räcker upp handen. (Nej, ok, någon Jantelagsanhängare som demonstrativt sitter på händerna. So be it.) Så, då är det bara att börja öva. Du kan VÄLJA hur du vill låta dig påverkas i varje enskild situation, liten som stor, under hela dagen. Det är DITT VAL. Prova! Låt känslan i kroppen vägleda dig.

Gårdagskvällen från fönstret. Bra vy för reflektion. För mig.
Ni får Kents Dom andra, där Jocke Berg sjunger om "en pessimist i sitt livs form". Men vi kan alltså välja om vi tar på oss törnekronan. Eller inte.

Kent – Dom Andra

Del 2 - en timme senare...

Ok ok, för att reda ut några saker för dem som nu känner sig helt missförstådda. Ibland hamnar saker på minuskontot. Ligger och maler där. Suger energi. Asjobbigt! Obehagskänsla i bröstet. I hela kroppen. MEN. Ju bättre rustade vi var på pluskontot med positiv energi, innan vi hamnade där, ju bättre klarar vi av de här jobbiga situationerna. Och ju snabbare tar vi oss ur det negativa energisuget. Och faktiskt, vi hamnar inte där lika ofta. Själv värjer jag mig in i det sista, jag känner när jag är på väg in på fel konto. Något utanför mig själv, påverkar mig så starkt att jag inte klarar av att hålla emot. Det släpar mig mot avgrunden. Det är den absolut värsta känslan tycker jag själv. Det håller uppe min motivation att öva på att inte hamna där. Att välja insättning på pluskontot så fort jag kan, så att jag har marginal och är rustad att stå emot när det verkligen gäller. Och jag TROR att det går att nå hela vägen. Det är min strävan.

1 kommentar: